loader

Hoe kan ik ruilen of retourneren? (consument)

U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,25 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via info@smarthuis.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten, mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.

Voor de praktische afhandeling van je retour log je in op je SmarThuis account. Vanuit je bestelling kan je je product aanmelden voor retour. Je ontvangt dan automatisch bericht van ons met verdere instructies. 

Voor zakelijke klanten is het herroepingsrecht niet van toepassing. Mocht u echter om welke reden ook ontevreden zijn over de producten en / of onze dienstverlening, neem dan contact met ons op.

Wie betaalt de verzendkosten voor retourneren of ruilen?

De verzendkosten voor retouren en/of ruilen komen geheel voor rekening van de klant.

Wanneer het product defect is, neemt SmarThuis de retourkosten voor haar rekening. Wanneer u bij aankoop van het product heeft gekozen voor een spoedzending, ontvangt u die kosten niet terug. 

 

Krijg ik eventuele betaalkosten ook terug bij een retour?

Als SmarThuis bieden wij momenteel 12 betaalmethodes aan (iDeal, PayPal, Klarna Achteraf Betalen, Visa, MasterCard, Bankoverschrijving, Bancontact, Sofort, EPS, GiroPay, Maestro en Cadeaukaart). Van deze betaalmethodes zijn er 7 gratis, waaronder de meest bekende methode iDeal.

Bij het afrekenen kan je altijd zelf een betaalmethode kiezen. Voor de betaalmethodes die niet gratis zijn worden de kosten zichtbaar en apart getoond en bij het totaal opgeteld. Wanneer je achteraf besluit het product toch naar ons te retourneren, bijvoorbeeld omdat je een verkeerd product hebt besteld of je je bedacht hebt dan vergoeden wij uitsluitend de kosten voor het product en eventueel betaalde verzendkosten. De kosten van het retouren zijn voor de rekening van de klant. Kortom, de kosten voor een niet-gratis betaalmethode worden bij een retour niet vergoed. 

Wanneer krijg ik het geld van een geretourneerd product terug?

Maakt u gebruik van het retourrecht, dan storten wij het gehele orderbedrag inclusief eventuele verzendkosten binnen 14 dagen na de retourmelding aan u terug.

Wat als ik een ander product heb ontvangen dan besteld?

Oeps, dat is onze fout. Natuurlijk hoef je in dat geval ook geen retourkosten te betalen.

Wat mag ik doen met het product in de bedenktijd?

In deze periode van 14 dagen mag je het product uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het wil houden. Een handige stelregel is bedenken wat je in de fysieke winkel met het product zou kunnen doen. In een fysieke winkel kun je geen koffie zetten met een koffieautomaat en geen wasje draaien in de machine. Ook kun je zogenaamde blister-verpakkingen van bijvoorbeeld batterijen niet openen. Maar je kunt wel een rondje lopen op je nieuwe schoenen of een jas passen.

Als je een product voor meer gebruikt dan noodzakelijk is om te beoordelen of je het wilt houden, dan levert dit voor ons waarschijnlijk een waardevermindering op. We mogen deze kosten bij jou in rekening brengen. Tip: ga ook voorzichtig met de verpakking om en houd er rekening mee dat wij het product weer willen en kunnen verkopen.

Wat zijn de uitzonderingen op retourneren?

Je begrijpt vast dat je de volgende artikelen niet terug kunt sturen:

  • Software waarvan de verzegeling is verbroken.
  • Eventuele op-maat-gemaakte producten
  • Indien producten beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.

Voor juist uitgevoerde diensten van monteurs geven we geen geld terug. Hieronder vallen:

  • installatie- en inbouwkosten van onze artikelen;
  • ingewisselde vouchers voor inbouw en/of installatie;

 

Kan ik mijn retour annuleren?

Dat is niet nodig. Je retour wordt automatisch geannuleerd wanneer je de artikelen niet binnen 14 dagen na aanmelding terugstuurt.